YEKDER Yetişkin Eğitimleri Komisyonu bünyesinde sürdürülen Ailede Din Eğitimi Programı (ADEP) seminerler dizisi sekizincisi olan “Ailede Çocuğun Ahlaki Gelişimini Nasıl Destekleyebilirim” başlığı 2 Ocak 2019 Çarşamba günü Marmara Üniversitesi Öğretim Üyesi Dr. Bilal Yorulmaz’ın sunumuyla dernek merkezinde gerçekleştirildi.
Çocuğun davranışında “dokuz ahlaki test”
Konuşmasına ahlak eğitiminde dikkat edilmesi gereken hususların ne olduğunu katılımcılara sorarak başlayan Yorulmaz, bu bağlamda ebeveynin hayatında neye dikkat ederse ve öncelerse çocuğunda dikkatinin ve ilgisinin o şeye doğru yöneleceğini belirtti. Yorulmaz, “Mesela okuldan eve gelen bir çocuğa sorulan ilk sorunun ya da evde soruna dönüşen bir konunun neliğinin ailenin hayatının merkezine neyi koyduğunun göstergesi olabileceğini gösterir” ifadesinde bulundu. Konuşmasına çocuğun ahlaki bir davranışı benimsemesinde yardımcı olacak “dokuz ahlaki test”in ne olduğu ve nasıl uygulanacağı hakkında bilgilerle devam eden Yorulmaz, “bu testlerde amacın çocuğa yaptığı davranışı düşündürtmek, muhakeme ve empati yeteneğini güçlendirerek doğru davranış oluşturmak gerekir” dedi.
Yorulmaz, seminerin son bölümünde ise çocukta istenilen davranışı oluşturmak için; rol model olma, doğru rol modeller ile tanıştırma, çocuğun olumlu davranışlarını onaylamaya dikkat çekti. Bu bağlamda teoride ahlak eğitiminin çetrefilli değil çok basit olduğunu söyleyen Yorulmaz, bunun “ ebeveynin çocuktan istediği davranışları göstermesiyle” sağlanabileceğini söyledi. Ebeveynliğin, özellikle ahlak eğitiminin bir ömür boyu süren uzun bir yolculuk olduğunu vurgulayan Bilal Yorulmaz konuşmasını “eğitim yüz metre koşusu değil bir maratondur” ifadesini kullanarak sonlandırdı.